facebooklogo2
Kinderfysiomechelinck

Tips

Tip 1 -Voor de allerkleinsten
Hoe gebruikt u de Maxi-cosi? Zit uw kindje hier lange tijd rustig in te spelen of gebruikt u hem alleen voor het vervoer in de auto? Langdurig zitten in de maxi-cosi belemmert het kind in zijn bewegingsvrijheid. Het kind zit te lang in
 dezelfde houding en kan maar op een manier de armen en benen bewegen. In de box of op een kleed op de grond heeft een kind veel meer de mogelijkheden om te draaien en om op allerlei verschillende manieren te reiken en te grijpen. Zo verkent hij zijn lichaam en de ruimte.

Tip 2 – Voor de allerkleinsten
Regelmatig worden jonge kinderen doorverwezen naar ons vanwege een voorkeurshouding van het hoofd. Ze kijken dan vooral naar de linker- of rechter zijde. De schedel kan daardoor aan een zijde afplatten. Deze afplatting ontstaat vooral in de eerste maanden. Ook hier is voorkomen altijd beter dan genezen. Probeer zoveel mogelijk afwsisseling 
in te bouwen in het aanbieden van hou- dingen bij het verzorgen, voeden, spelen, dragen en leg overdag uw baby regelmatig op de buik en in zijlig (onder toezicht).

Tip 3 – Voor kleuters
Met het oog op ontwikkeling van schrijfvaardigheden is het belangrijk dat uw kind regelmatig oefent op papier. Veel kinderen kleuren graag met stiften maar gewone kleurpotloden en potloden reageren beter op de wisselende druk op de potloodpunt. Probeer hierbij uw kind alvast de juiste penvatting aan te leren.

Tip 4 – Voor de oudere kinderen
Is er voldoende spelmateriaal aanwezig om lekker buiten te kunnen spelen? Denk hierbij aan: ballen, basketbalnetje, tennisrackets, stoepkrijt, skeelers, fietsen en een step.

Tip 5 – Algemeen
Beweegt uw kind voldoende en voldoet hij aan de  beweegnorm voor kinderen: elke dag minstens een uur matig intensief bewegen ?  Denk ook aan buitenspelen , op de fiets naar school, te voet ergens heen gaan naast de reguliere sport en gymnastiekles.

Tip 6 – Algemeen
Het is een open deur, maar houdt u de beeldscherm tijd in de gaten ? Ze zijn niet meer weg te denken en reuze handig maar het is niet goed voor de rug om lang  achtereen voorovergebogen te zitten. Misschien kan je ook op je buik een spelletje doen op de iPad.